Hello Peeps!

Untuk sebarang order / pertanyaan mengenai Shaklee boleh

✉ email di : feliana.adnand@gmail.com
✉ PM di : https://www.facebook.com/farah.eliana
✉ Whatsapp : +60179076206


Terima Kasih :)

Tuesday, June 23, 2009

mencari bahagia~

salam n greetings to all..


salam hormat, salam ceria...
hari ini anda bersama saya, Farah Eliana mohd Adnand dlm rancangan 'perkongsian ilmu...'
tajuk menarik kita pada hari ini adalah 'mencari bahagia'..

mungkin anda di luar sana tertanya2, apekah yg sebenarnya di maksudkan dengan bahagia..
atau, dengan lebih indah, kite menyebutnya sebagai kebahagiaan..
adakah bahagia merupakan sejenis sayur-sayuran? atau sejenis makanan seperti kueh cek mek molek (oh,sedapnye! ish,jgn lari topik!)
atau...
adakah memiliki rumah besar, kaya, menjadi hartawan dan m
enghiburkan itu yang dinamakan sebagai kebahagiaan?
jadi, mari kita merenung kembali,(ecece) apakah sumber kebahagiaan itu..
adakah sumber luaran seperti harta, kuasa, rupa, atau kelulusan yg dimiliki seseorang? (pikir2kan...renung2kan..)
atau.. bagi seorang muslim, kebahagiaan itu lahirnya dari hati? rasa hati yang cekal, tenang dan gembira?

bagi saya... bahagia itu sebenarnya..sangat relatif..
terpulang pada seseorang itu memandang kehidupan ini bagaimana..

namun,ramai juga yg percaya,kebahagiaan luaran itu lah yg dinamakan kebahagiaan yg sebenar..yg mana, kita, menjadi hartawan, kita menjadi cendekiawan, rupawan dan pelbagai wan lagi.. (xtermasuk org yang nama berpangkal wan okeyh..:P )
tetapi, kita bagaikan terlupa dengan realiti kehidupan, manusia tidak dapat memiliki semua yg diingininya.. sudah menjadi rules of life, @ sunnatullah..
si kaya memiliki harta berjuta, tetapi tetap xdpt elak diri dari sakit
, mati pada usia muda n tua bukan?
kebahagiaan yg di julang mereka itu, tetap akan hilang sebenarnya...

maka...apakah sebenarnya erti bahagia?
bahagia itu, datangnya dari hati.. soal hati..
memiliki hati yg tenang dalam menghadapi apa jua ujian dari Allah dalam kehidupan..
hidup kita ni...sentiasa berselang seli antara nikmat n ujian..
jika tersalah langkah, nikmat itu boleh menjadi ujian.. n jika pandai mendayung masalah,ujian itu boleh menjadi nikmat..
sebab itu, kita digalakkan utk bersangka baek..
husnuzOn kepada Allah.. (husnuzon tu bersangka baek lah. tapi dlm bhsa arab,,huhu)


Rasulullah s.a.w pernah bersabda, 'bukanlah kekayaan itu dengan banyaknya harta benda, tetapi kekayaan itu sebenarnya kekayaan hati...' (Riwayat Bukhari dan Muslim)


Kaya hati bermaksud, hati yang tenang, lapang serta merasa syukur dengan apa yang dimiliki..-bersyukur dengan apa yang ada, sabar dengan apa yang tiada..

bahagia bagi anda pula bagaimana? ^__^

sekian sahaja rancangan kita pada hari ini.. terima kasih kepada mereka yang sanggup meluangkan masa bersama saya..
saya, farah eliana mohd adnand, melaporkan dari depan laptop utk My Lil' Kingdom.. jumpa lagi di laen masa.. salam...



hahaha..tetibe nak praktis jd pengacara kt blog sendirik kan..ekeke..
ntah hape2 jew...
ekceli..aku selalu di tanya oleh seseorang..
'awak bahagia?'..
kadang2, mcm blur jugak nak jwp...
tp..jwpan yg pasti sekarang, ialah ya..
saya bahagia bersama family saya..
saya bahagia bersama sahabat2 saya...
saya bahagia dengan kehidupan saya...
dan..jgn ingt sy xbhgia bile kite dh xbersama..
kebahagiaan sy ialah bersama mereka..
mereka lah penyokong kuat, pillars sy selama ni..
merekalah yg sentiasa buat saya tersenyum (tambah gelak xhengat dunia sekali laa), merekalah yg menyapu airmata apabila sy menangis..
merekalah yg sentiasa bersama bila susah + senang saya...
dan yg paling pasti..
saya ada Allah bersama saya...
come hell or holy water, He always with me..
Dia lah peneman yg paling agung, yg xpernah lupakan saya..
sesungguhnya, saya sangat bersyukur dianugerahkan Allah family yg sgt memahami,.. abah n mama yg sentiasa mendoakan kejayaan + segalanya yg terbaek utk saya... siblings yg sentiasa mengasihi dan menanti kepulangan saya..
saya ade makcik2 yg sgt mengambil berat..
adik2 sepupu yg sgt2 menyayangi saya..
saya ada sahabat yg sentiasa menerima saya seadanya..
alhamdulillah..saya bersyukur memiliki n mengenali mereka...

Ya Allah, aku memohon padamu.. peliharakanlah ukhwah kami..
lindungi lah kami dibwh rahmatMu.... Amin!

Oopss!! entry di atas,..bukanlah utk berlagak pandai @ berlagak jadi ustazah... saya pernah terbaca maklumat tue dlm sebuah majalah.. n tetibe ari nie terasa seperti ingin berkongsi..
ampun maaf andai tersalah bahasa @ terover.. huhu~

~live well or live hell. u choOse! ~


p/s : to him, saya bahagia skarang. semoga awak pon bahagia.

12 comments:

lionteen said...

kadang2 2 ssh kite nk bahagia kan..
ade je org yg xleh tgk bile kite nga bhagia..
huhu

AkuSiMisteri said...

saya tinggal kat tampoi.. kat tampoi terletaknya sebuah tempat untuk orang-orang yang bahagia.. kamo bahagia kan?? buleh saya tolong daftarkan di sana.. mau??

miss_eliana said...

lionteen:

betul tu!
ade je yg xsenang tgk kite bhgia kn..
tape, yg penting, Allah ada nga kite.. ;)

miss_eliana said...

to Aku sI Misteri:

waa..kamu nak daftarkan sy kat hospital bahagia ke? kat situ tempat utk yg terlebey bahagia laa.. ekeke..

Anonymous said...

bahagia tu sgt subjektif..
susah nak ditafsirkan..

hargailah kebahagiaan yg u ada sekarang..
u sgt beruntung cik eliana!

miss_eliana said...

to anon:

sowi,xdpt agak sape kamu..
bdw, thanx singgah n thanx 4 da comment.. ;)

insyaallah, semoga bahagia sentiasa menjadi milik saya.. ;)

selamat berbahgia jugak! =)

anaklaut said...

salam..

tq sudi singgah di anaklaut.

ulasan anda sangat saya hargai..tq.

azizan4444 said...

syukur alhamdulillah stakat ni ku bahagia disamping org tercinta.

hehe..

::ainbutterfly~ said...

bahagia itu ada dijiwa mahkota disinggahsana rasa..bahagia itu adalah suatu ketenangan..my fav song.. hakikat bahagia from unic.. =)

miss_eliana said...

to anak laut:

same2.. ;)

miss_eliana said...

to zizan:

hehe..bahagia bersama lisa surihani eyh?
ekeke..

miss_eliana said...

to ain:

yup!
bahagisa itu satu ketenangan..
kite pon penah dengar lagu tue..
sgt bez kan? huhu~