Hello Peeps!

Untuk sebarang order / pertanyaan mengenai Shaklee boleh

✉ email di : feliana.adnand@gmail.com
✉ PM di : https://www.facebook.com/farah.eliana
✉ Whatsapp : +60179076206


Terima Kasih :)

Friday, July 17, 2009

masa itu milik kita..


salam..

aku baru balek klas..
smalam lak ade program utk mahallah..

taaruf session for new intake student..
dis program utk perkenalkan student2 baru with Fellows and MRC memnbers..

sunggoh laa sgt penat last nite..
klas smalam start 8.30am..
last class lak abeh kul 6.50pm..

balek2 je, mandi, solat, siap2 utk g program plak..
pagi tadi lak klas start kul9..
so,lpas subuh terus xtido laa sbb nk kena bc paper,
surf pasal topic yg lecturer will discuss..
naseb ade brodben nie..
kalo tak, ketinggalan jugak laa dlm klas tu..
(thanx abah hadiahkn broadband nie,,hehe)


hurm...
kesibukan sudah bermula..

calendar pon da penoh nga mcm2 remarks..
huhu..

pastu, nk pk study, midterm, assignment lg..
program mahallah agy..
mcm xcukup masa + kaki + tangan nak wat keje kn..
ngee~

jgn salah faham..

aku bukan mengeluh..
cume..
sebenarnya..
nak berkongsi..huhu..
bagi aku, kesibukan ni laa yg buat aku lebey menghargai masa..
penat mmg penat..

tapi ni yg aku pilih..
org len myb akn kata,
sibuk2 sgt nnt xley concentrate blaja,,
pastu ketinggalan..
bak kata pepatah melayu,
yang di kejar xdpt, yg dikendong pulak berciciran..
(ouh! ouh! farah eliana da pandai berpepatah skang! haha)


bagi aku, tak semestinya gitu..
Alah bagi kita jumlah masa yg sama..
u got 24hour per week..
same as me..

so..

kena laa pandai gunakan masa tue..
kalo nak kira,,..
kite mmg xkan penah cukup masa..
ade jee yg nak di buat..
bile xde bende nk buat,
kite plak buat-buat..
(apekah?? haha..)

sebab tue org kata masa itu emas..
tp bg aku, masa itu lagi mahal dari emas..
kita xdpt beli masa..
kalo emas, ble jek gi carik kat kedai emas kn..
kalo xpon, gi je kt pasirmas,kelate..
ade mas gak tue..haha
(weh2,..jauh nye melencong! )


Cube kite pikirkan..
(ecece..tetibe siyes lak..hehe)
Emas boleh digadai atau dijual...
Nilai wang pon boleh susut...
(sila salahkan Amerika yg tamak..hoho)

Kerana emas dan wang jugalah manusia kadang-kadang ‘terlupa’
menghargai-NYA.

Tapi masa tidak akan susut, malah akan berlalu dgn sgt pantas..
Masa yang berlalu xeh ditebus sebagaimana kite tebus emas..
Masa mungkin boleh ‘dibeli’, tapi ia akan tetap berlalu...
Kita xde ‘time machine’ untuk kembali ke masa lalu...
Yang tinggal hanya memori...
Oh ,memori daun pisang.. lalala~


Masa itu bukan lagi emas…




‘MASA ITU ADALAH NYAWA’



kita..
xkn dapat putar balik masa..
masa yg berlalu, masa yg meninggalkn kita..
malah, masa n keadaan jugak yg boley mendewasakan kita..

Dalam Quran pon ade sebut pasal masa nie...
kowang mesti ingat zaman skolah dulu2, nk start klas mesti baca surah Al-Asr kn.. ke kowang baca je surah tu tnpa tau mkna die? huhu..
tape2,masa tu budak lg.. di maafkan.. hehe..

'Demi Masa,
sesungguhnya manusia dalam kerugian,
kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran..'
(surah Al-Asr(103) : 1-3)

see.. Islam pon ajar kita menghargai masa..

malah, Napoleon pernah berkata,

'space we can recover, but time never'

Napoleon turut menyentuh tentang kepentingan masa dlm kehidupan..
sory, aku lupe aku baca tntang napoleon ni dlm buku mana.. tp dlm tu, die menyentuh tentang kepentingan masa dlm kehidupan..
dlm buku tu, beliau mengatakan ruang n peluang yg kita dpt dlm idop ni boleh diganti semula.. tapi tidak dengan masa..
Sesaat yang berlalu tidak akan kembali lagi, jika anda silap buat keputusan
sesaat lalu ia akan terus jadi sejarah.

Yang selebihnya adalah masa sekarang dan masa depan.
setuju rakan2?? huhu..

masa itu milik kita..
masa itu nyawa kita..
jadi.. jgn bazirkan masa..
Pastikan masa digunakan sebaiknya spt mafhum hadis Nabi,
kejarlah 5 perkara sebelum datangnya 5 perkara
iaitu

masa senang sebelum susah,
masa sihat sebelum sakit,
masa lapang sebelum sempit,
masa kaya sebelum miskin
dan masa hidup sebelum mati...

masa itu nyawa kita!

;)


p/s : cop2..blogging n surf tenet x bazir masa kn? kn? ngee~
p/s II : will away for holiday wif my bff.. take care peeps! happy weekend yaww!


Thanks for reading! :D :')

6 comments:

azrey said...

salam..ermm betul tu yana...bgus share2 cite/info ni..yg xtau kte jd tau,slh perbetulkan n yg lpe kte sma2 ingtkn..

kisah Imam Al-Ghazali bertanye ank murid beliau:

"Apa yang paling jauh dari diri kita di dunia ini?".

"Murid -muridnya ada yang menjawab negara Cina, bulan,
matahari, dan bintang-bintang.

Lalu Imam Ghozali menjelaskan bahwa semua jawapan
yang mereka berikan adalah benar. Tapi yang paling
benar adalah masa lalu. Bagaimanapun kita, apapun
kenderaan kita, tetap kita tidak bisa kembali ke masa
lalu. Oleh sebab itu kita harus menjaga hari ini dan
hari-hari yang akan datang dengan perbuatan yang
sesuai dengan ajaran Agama."

wassalam.. =)

miss_eliana said...

to azrey:

btol tu..
masa lalu mmg jauhn xmmpu di bawa kembali..
sesungguhnya Allah telah menetapkan segala yg terbaek utk setiap hambaNya..
:)

thanx for the info bro.. ;)

chirol said...

hrgai setiap saat dlm idup ni..

dedaun pisang said...

betol3.....

miss_eliana said...

to chirol:

betol 2 chirol..;)

miss_eliana said...

to dedaun pisang:

;)