Hello Peeps!

Untuk sebarang order / pertanyaan mengenai Shaklee boleh

✉ email di : feliana.adnand@gmail.com
✉ PM di : https://www.facebook.com/farah.eliana
✉ Whatsapp : +60179076206


Terima Kasih :)

Tuesday, June 29, 2010

kerana mulut.

:: Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih ::



Salam alaik.

tazkirah pagi ini.
kerana mulut.

hee..bukan tazkirah laa.
cuma pandangan mengenai suatu isu yg evergreen. mmg sentiasa relevan. kn?
kerana nila setitik, rosak susu sebelanga.
kerana mulut, badan binasa.

last nite, lepaking wif my sista.
makin lama kat umah ni, baru perasan yg kata-kata dorang makin kasar n kadang-kadang meyakitkan telinga.
ye, sbgai kakak, memang wajib menegur.
tapi masing-masing da besar.
memang sangat perlu berhikmah utk menegur.
ye la, kadang-kadang,
kakak sendiri pon terkasar bahasa juga.
maaf ye adik-adikku..
kowang nakal sangat.. hee~

okay, berbalik kepada isu evergreen tadi.
mulut kita sentiasa suka bercakap. mulut murai kata peribahasa.
ke sana cakap, ke sini cakap.
dan kalo pompuan, asal jupe je nk begosip. (terasa weh!)
mengumpat laa, jaja cerita orang laa.
*tp xsemestinya pompuan je camtu*
ringan je mulut mengata orang.
padahal mengata tu dosa besar okay.
nk masok api neraka yg julang-julang panas tu?
xnk kn?
walopon ape yg kita umpat itu mungkin benar,
tapi niat tetap tak menghalalkan cara.
itu tetap dikira sebagai mengumpat ye kawan-kawan.

betol, kerana lisan kita, kita akan mudah menyakitkan ati org sekeliling kita.
walaupun tanpa di sengajakan, kata-kata yg keluar dari mulut kita itu mungkin kasar di telinga orang lain.
pastu nak plak mulut tu xde insurans, mulut laser, mulit longkang.
lagi laa buat orang xselesa ngan kita.
dan, bila org xselesa, kite mtk tolong die wat keje pon, mesti die buat keje tu ngan xikhlas.
kerana terpaksa @ mungkin kerana hormat je. kn?

satu lagi, nak ke org kawan n bercakap nga kita lagi selepas kita menyakitkan ati die dgn lisan kita?
bukan setakat nak bertegor sapa beramah mesra, pandang jeling,kelip-kelip mata pon belom tentu die nak buat. kn?
jadi, xrugi pon kalo kita jaga percakapan, jaga lisan kita.

"Barang siapa yang diam nescaya dia akan selamat",
hadis riwayat at-Tarmizi.

maka, betollah.
diam lagi selamat.
lidah itu ibarat pedang.
kadang-kadang menjadi pembantu, kadang-kadang menjadi hantu.


tapi, diam-diam pon, biarlah berpada-pada yep!
tamau laa org cop sombong plak kan..kan? :)


Allah anugerahkan kita nikmat yg terbaik dlm hidup.
maka, gunakanlah sebaek-baeknya.
saya cuma mampu mengingatkan.
utk kita semua n diri sendiri juga.
semoga Allah memelihara lisan saya drp menyatakan ayat-ayat yg boleh menyakitkan n mengguris hati org lain. Amin. Amin Ya Rabb.



6 comments:

asna cute said...

Mulut anugerah yg xternilai... =))

~ceRRy beRRy~ said...

kdng2 diam itu lebih baik drpd berkata-kata yg sia-sia kan :)

Uruchimaru @ kf said...

iye begitulah sbgimanaa kata cerry berry

eliana_adnand said...

asna : betol tu dear.. :)

eliana_adnand said...

ifa : setuju! :)

eliana_adnand said...

kf : betol2... :)