Hello Peeps!

Untuk sebarang order / pertanyaan mengenai Shaklee boleh

✉ email di : feliana.adnand@gmail.com
✉ PM di : https://www.facebook.com/farah.eliana
✉ Whatsapp : +60179076206


Terima Kasih :)

Sunday, August 23, 2009

belajar memaafkan...

:: Dengan Nama Allah yang Maha Pengampun ::

salam alaik...

selamat hari ahad semua..

tazkirah hari ini..
memaafkan dan dimaafkan.. =)


hee~
xde laa..mana layak lagi farah eliana nk conduct tazkirah pagi..
xcukup ilmu lagi nie..
cuma kali nie..
nak berkongsi cket..huhu~

dulu, (mcm da lama je)
aku ade mengenali sorang hamba Allah nie..
kami berempat (sal, masyi, nurul n aku laa)
sangat baek nga die..
die, macam sorang kakak laa bg kami..
sunggoh kami hargai apa segala kebaikan yg die telah buat pada kami..
tapi..biasa laa..
xsume manusia sempurna..
kami pon xsempurna..
tetap manusia biasa yg ada hati n perasaan..
yg ada perkara masing2 utk di selesaikan..

di pendekkan cerita,
setelah beberapa kali insiden berlaku..
kami, insan yg lemah ini,
tersentap dgn perilaku die..
(eh..skema smacam lak ayat..hukhuk)
dan..
of coz laa aku org yang paling sentap..
die, xde laa buat salah pelik2 pon nga aku..
cuma, dengan sahabat2 ku..
ye laa.. tambah plak dgn hati aku yg rapoh + panas baran ni,
mmg xley org buat mcm tu kat kawan2 aku..
aku xkesah sgt dgn perkara2 len yg die nk buat..
tapi.. bila sampai nk meyakiti (bkn mendera okeyh..jgn nk wat assumption bukan2..)kwn aku gitu..
mmg aku sgt sentap..
aku plak yg emo terlebey kan? hukhuk..

okay2..xperlu laa aku nak cite ape yg berlaku antara kami dgn die..
tujuan post ni bukanlah nak mengumpat @ memburukkan dia..
kami sayang die sbg adik terhadap kakak..
tapi, mungkin kelemahan dalam diri kami yg membuatkan kami xdpt terima apa yg telah berlaku...

maka..berbalek kpd memaafkan n di maafkan..

setelah pelbagai insiden berlaku..
kami sama2 menghulurkan maaf..
di akui..
aku mmg senang memaafkn org.
once aku maafkan,
aku akn lupakan benda tu..
mmg aku terus delete dlm memori..
smpai laa ade yg mengingatkan..baru aku teringat..
tapi, mmg selalunya aku xkan ingat laa..

tapi..aku xtau kenapa,
kali ni, aku meghulurkan maaf, tapi aku masih xdpt melupakan..
susah sgt ke nk lupe farah eliana?
bukan benda tu berlaku kt engkau pon,..
ye, mmg xberlaku kt aku..
tapi berlaku pada sahabat2 aku..
aku mmg akan terlebey emo bila ade yg menyakitkan org2 sekeliling yg aku sayang..
(bkn mmg selalu emo ke? hukhuk)

mugkin..waktu meghulurkan maaf tu, aku xikhlas kot?
hurm..
mungkin dengan segala mungkin..
dah xjadi mungkin sebenarnya..
mmg aku xikhlas memafkan..
(ape ni farah eliana?)

smpai aku dengar suara die pon, aku bole jadi bengang..
(mengucap farah eliana!)
apatah lagi nak bermesra2 n bergelak ketawa mcm dulu2..
tapi bile terserempak nga die kat blok,
aku tego je pon die..
tapi, dgn penoh plastik laa aku menego n senyum..
sunggoh aku xsuka jadi plastik gitu..
beberapa kali aku berdoa supaya Allah lembutkan hati..
sampai terpaksa (ye,mmg terpaksa..huhu) mengadu pada seorang kakak, merangkap sahabat n bekas rumet..
Kak saei kata,
''yana, u kena belaja memaafkan.. sebelom tido, maafkan sume org... mintak dgn Allah, supaya hati u lembut utk memaafkan.. jgn lupa berdoa utk org tu skali.. smoga die boley berubah n hati u pon berubah terhadap dia.. ikhlaskan maaf tu.."

balik, aku terfikir n terfikir lagi..
besar sgt ke salah die sampai aku xley memafkan?
aku cuba n cuba lagi..
berfikir tentang segala kebaikan yg die buat pada kami berempat..
tapi sunggoh hati aku ni lemah...
dah banyak titik itam kot dalam hati nie..
sbb tu jadi makin keras..
huhu~

entahlah kenape..
sampai skang pon, ati aku masih xley memaafkan..
ape nak jadi nga anak abah nie..
eh,anak mama jugak..huhu~
entah n seribu entah..
entah yg dientahkan..
(ish! berhenti melalot!)

maka..utk langkah tebaek..
mari kita menyemak kembali apa Rasul kesayangan telah tinggalkan utk kita megenai konsep memafkan sesame Muslim ni..
aku menulis utk berkongsi, mengingatkan utk pembaca2 n utk diri sendiri juga...
=)

“Dari Abu Hurairah dari RasullAllah SAW sabdanya “sedekah tidak mengurangi harta seseorang .Seseorang yang pemaaf Allah menambahkan kemuliaan baginya.Dan seorang yang tawaduk kepada Allah maka Allah akan menaikkan darjatnya” (Hadis riwayat Muslim)

“orang Mukmin sesame orang mukmin bagaikan sebuah rumah.Satu sama lain hendaklah saling menguatkan”(hadis riawayat Muslim).

“Yang bernama hebat bukanlah orang yang banyak menjatuhkan lawannya,tetapi orang yang handal dan sejati adalah orang yang sanggup menguasai dirinya ketika marah” (hadis riwayat Muslim).

“seorang muslim adalah saudara bagi sesama muslim ,kerana itu janganlah menganiaya,jangan membiarkannya teraniaya dan janganlah menghinanya.Taqwa tempatnya disini!sambil baginda menunjuk ke dadanya sebanyak 3 kali.Alangkah besar dosanya menghina saudara sesame muslim,setiap muslim haram menumpahkan darah saudara sesame muslim.Haram merampas haratanya dan haram mencemarkan kehormatan atau nama baiknya”(Hadis Riwayat Muslim).

“Pintu syurga dibuka setiap hari isnin dan khamis,maka Allah akan ampuni setiap dosa hambaNYA yang tidak musyrik kecuali orang yang bermusuhan dengan saudaranya(sesama muslim).Maka dikatakan,tunggulah dahulu dua orang ini berdamai!Tunggulah kedua orang ini berdamai!Tunggulah kedua orang ini berdamai!(hadis Riwayat Muslim)


istighfar Farah Eliana...
xcukup lagi dgn hadis n pesanan Rasul tu utk lembutkan hati n memaafkan?
sudah lupa pada prinsip hidup sendiri?
utk mendapatkan, kita yg perlu memberi dulu?
utk dimaafkan,
kita yg perlu memaafkan dulu?
sudah lupa farah eliana?
sudah terlalu leka dgn duniawi?

Malunya hati kerana terlalu mengikut perasaan...
malunya diri ini...
terlalu memikirkan kesalahan org...
salah sendiri pada org lain?
penah di ambil kira?
pernah dihitung sebanyak mana longgokannya?
salah sesama manusia ni,
mugkin jelas @ terlindung oleh hijab..
xsume yg kite buat, cakap,org bole terima..
kite boleh mengucapkan maaf dengan mulut..
tapi hati..
betol2 ucapkan maaf tu?
hurm....


Ya Allah..
maafkanlah hati ini..
lembutkan lah hati ini..
Engkau yg Maha Pengampun...
pemilik hati yg rapuh ini..
maafkanlah aku Ya Allah..
Bukakanlah pintu hatiku..
utk memaafkan dan di maafkan dengan seikhlas hati..
peliharakanlah ukhwah kami Ya Rahman..
Hanya pada Mu ku memohon n berserah...
Amin!


“[2:286] Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami ! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir".



sempena bulan Ramadhan yg penoh keberkatan ini...
marilah sama2 kita memaafkan...
jgn jadi seperti tuan blog yg keras hati ini...
mari kita sama2 sucikan hati...


keluargaku..
adik-adikku...
sahabat-sahabatku..
pembaca2 yg sudi membaca entry ini...
maafkanlah Farah Eliana utk setiap perkara n kesalahan yg dilakukan..
sama ada waktu sedar, pra sedar @ mmg xsedar..
maafkanlah diri ini...
sesungguhnya., aku hanyalah insan biasa yg xpernah berhenti melakukan kesilapan..
segala yg buruk itu,adalah dari kelemahan diriku sendiri...
tetapi..aku akan cube yg terbaek utk tidak mengulanginya...

kepada yg berkenaan...
(yg mungkin tau n mungkin jugak xtau dengan kewujudan blog ni)
maafkanlah diri ini..
saya maafkan akak...
saya maafkan...
semoga akak dapat maafkan saya...


p/s: kepada seseorang..sy jugak akn cube memaafkan ape yg telah berlaku antara kita.. masih mencuba... semoga Allah permudahkan segalanya..
p/s/s : assignment bersusun, tapi still nak memain..hukhuk..

19 comments:

anaklaut said...

salam...

anaklaut mengamati cete di n3 dengan penuh minat..

dah terlafaz maaf tu..lupakanlah..jangan diingat lagi.

tq...singgah anklaut..tq sudi terima award tu..

Anonymous said...

emm adekala hati sgt ssh utk memaafkn tapi kita harus terima hakikat kita hanya manusia biasa..x sempurna..

sufygirl said...

"Memberi maaf sebenarnya maqam abrar (orang yang soleh). Manakala melupakan kesalahan (memadamkannya dari hati) pula adalah maqam muqarrabin, iaitu orang yang benar-benar dekat dengan Allah"

suka dengan entri yana yang ni, muhasabah untuk diri jie jugak...
suka kawan ngan yana, maaf salah silap jie selama kita bersahabat ye...
sayang yana! (^_~)

azrey said...

Farah Eliana....ape2 pown tq.niceeeeeeeee info untuk di kongsi bersama...
"Sesungguhnya memberi itu lebih baek dari menerima" =)

p/s:Rasulullah adalah contoh terbaek untuk kte rujuk..baginda memaafkan sesiapa sahaja,walau baginda di ejek dan di caci bahkan ade yg ingin membunuh baginda..sesungguhnye hanya kelembutan dapat memusnahkan kekerasan...

koi said...

mmg susg nk lupekn ksalahn org..eish..same la kite, assignment berlambak..

koi said...
This comment has been removed by the author.
bunga said...

farah eliana yg aku kenal seorang yg sgt pemaaf.. mesti org tu buat sesuatu yg sgt buat ko sentap..
mmg die btol2 cari pasal nga ko la ni kn? haha.. =P

semoga Allah lembutkan lagi ati ko syg! AMin!

eliana said...

to anak laut:

time kasih Al...
insyaAllah, akan dilupakan dgn hati yg ikhlas.. ;)

eliana said...

to khalifah fedi:

betol 2 KF..
walopon kita dah mencuba..
kita tetap manusia biasa yg xsempurna..

eliana said...

to khalifah fedi:

betol 2 KF..
walopon kita dah mencuba..
kita tetap manusia biasa yg xsempurna..

eliana said...

to sufygirl:

time kasih jie..
maafkan yana jugak.. =)

eliana said...

to azrey:

betol3.. hee~
Rasul tu kan idol umat islam...
kita je yg selalu lupa pesanan baginda.. ^__^

eliana said...

to chirol..

kite kena belajar memaafkan + melupakn..kn?

jum wat esaimen! hee~

eliana said...

to bunga:

hee~ cik bunga syg..
ko mmg kenal aku kn... huhu~
thanx dear.. amin!

zino said...

setiap hari kita perlu memafkan orang di sekeliling kita.. supaya hidup kita lebih tenang dan tabah..

Anonymous said...

lHza GHD Flat Iron
xAup cheap nfl jerseys
aAfs botas ugg
4mSng ghd nz
1tApl mini ghd

Anonymous said...

oZur ghd
eOkk cheap ugg boots uk
tAhe michael kors sale
9iNkh ugg boots sale uk
4oYhb chi flat iron
1rCbx ghd hair straightener
5sIdj wholesale nfl jerseys
0gKes ghd nz sale
8uPri north face sale
1rVcq botas ugg
3dFps red ghd
2vTbb michael kors outlet
8xJdy nfl shop canada
3lWaz planchas ghd
2vGjh discount ugg boots

Anonymous said...

nDci ghd
qIwu ugg sale
jXeb michael kors bags
1eDte ugg boots
1nApl chi hair straightener
0vZpb ghd hair straightener
2aBra wholesale nfl jerseys
8gEve ghd hair straighteners
3aYfg cheap north face
5eOci ugg australia
5lQnh ghd for sale
7pOfz michael kors sale
2sJly nfl shop
8lMgt ghd
4yGmo ugg boots sale

Anonymous said...

bWkp coach outlet
kAsi ugg boots sale
aWwx michael kors bags
3rSor cheap ugg boots
8wTav chi flat iron
7pNlq michael kors bags
8nBxs wholesale nfl jerseys
8nAbf coach outlet online
8tWtp cheap north face jackets
3fAmn comprar ugg online
6fUnw pink ghd straighteners
7uMuh michael kors purses
9oBnf nfl shop
2xKig plancha ghd
2iWon ugg sale